Monday, August 11, 2008

Mana Tujuan Aku?

Ini Malaysia la… kalau England atau Hollywood, dah lama orang2 macam kita ni kaya! Kata-kata daripada sepupuku yang merupakan “orang industri” (istilah ini hanya pelajar filem sahaja yang tahu). Sudah empat tahun dia cuba menjinakkan nama dalam industri yang makin kelam. Kenapa kelam? Kalau dilihat, semakin banyak filem “berkualiti” buatan tempatan di pasaran pawagam seluruh Malaysia. Kelam bagi aku kat sini adalah cara kerja, layanan, produksi, pelakon, baik krew yang terlibat. Aku bukan orang industri (sebab aku belum pernah ikut mana-mana penggambaran filem). Aku cuma pemerhati. Aku sedang cuba kenal apa sebenarnya yang sedang aku lakukan. Aku memegang Diploma filem. Kini Ijazah penulisan filem makin hampir ke dalam tangan aku. Setakat ini aku masih tak faham. Kenapa aku belajar filem? Adakah aku nak jadi macam Steven Spielberg? Dia pun dapat ijazah selepas arahkan berbelas filem. Ataupun aku nak jadi macam Andre Bazin? Yvonne Ng? David Neo? Mereka-mereka ni adalah pemikir filem yang hebat. Kalau kau orang filem tapi tak kenal siapa itu Andre Bazin, jangan mengakulah kau tahu apa tu “filem”. Tapi jujurnya, ramai orang industri Malaysia yang tak tahu idol-idol dalam sejarah filem. Mereka cuma tahu ‘bekerja filem’. Nah..kat sinilah keluarnya istilah buat filem dan pemikir filem. Aku yang mana?! Kawan-kawan aku pun kat mana? Batch aku kali ni ada lebih kurang 60 orang. Pemikir ke pembuat? Kalau pembuat, diorang ni tak pernah ikut filem. Tak tahu produksi filem. Tak kenal filem. Kalau pemikir filem, aku tengok kertas kerja dan gaya fikiran macam baru lepas ambil PMR. Eh..eh… takkan 60 orang nak jadi pengarah filem dengan pemikir filem kot? Bertuahlah Malaysia… Kamera filem kat Malaysia ni pun tak sampai 50 buah. Nak jadi pemikir ke? Tak payah la… Tayangan filem yang free tiap2 malam pun tak nak pergi. Sekali lagi aku tanya. Aku kat mana?

No comments: